MY E-BOX

Onlangs je coronacertificaat gedownload? Consulteerde je jouw ‘e-box’ van de overheid? Waarschijnlijk heb je er dan mee ingestemd om heel wat overheidsdocumenten enkel nog digitaal te ontvangen. Je krijgt dus voortaan geen papieren brief meer voor bijvoorbeeld je belastingen, je pensioen of voor het betalen van je onroerende voorheffing. Wat zijn de gevolgen?

WAT IS HET?
My e-box’ is je persoonlijke elektronische brievenbus bij de overheid. Je kunt er als burger documenten van de aangesloten overheidsdiensten digitaal beheren. Als je je e-box activeert, kies je ervoor om alle communicatie van de aangesloten overheidsdiensten enkel nog digitaal te ontvangen.

Het gaat intussen om zo’n 220 overheidsdiensten, waaronder bijvoorbeeld de FOD Financiën en de Vlaamse belastingdienst. Intussen zijn ook heel wat gemeenten en regionale diensten erbij aangesloten. Alle communicatie vanuit die verzendende overheidsdiensten, komt vanaf dan alleen nog aan via je e-box.

ONBEWUST GEACTIVEERD?
Het afgelopen jaar hebben veel Belgen hun e-box voor het eerst geactiveerd, vaak om hun vaccinatie te regelen of hun coronacertificaat aan te vragen. Bij de activatie moet je aanvaarden dat alle correspondentie van de aangesloten diensten voortaan via je e-box verloopt. Op het volgende scherm laat je een e-mailadres achter, zodat er een melding kan verstuurd worden wanneer er een nieuw document in je e-box staat.

Vanwege de GDPR-wetgeving kan de overheid je niet verplichten om je e-mailadres ook daadwerkelijk in te vullen. En daar is het voor veel mensen wellicht fout gegaan. Wanneer je geen mailadres invult, kan het systeem je ook niet waarschuwen wanneer er een nieuw document in je e-box zit. Je moet dan als gebruiker op gezette tijden zelf inloggen om te zien of er nieuwe documenten aangekomen zijn.

Je gebruikt de e-box of je krijgt papieren documenten. De twee tegelijk kan niet.

MELDINGEN INSTELLEN
Denk je dat ook jij onbewust je e-box hebt geactiveerd? Dan log je het best in om te zien of er geen documenten op jou staan te wachten. Je klikt daarvoor beter niet op een link in een mail, maar gaat best zelf naar de website van My e-box.

Check dan vooral ook of je e-mailadres is ingevuld, want dat is cruciaal als je melding wil krijgen over nieuwe documenten. Je kan per e-mail een melding ontvangen wanneer een nieuw document beschikbaar is en wanneer een ongelezen document uit My e-box verwijderd zal worden.

Je kunt je voorkeur wijzigen via je profiel in My e-box: Klik bovenaan rechts op je naam en duid aan dat je meldingen wil ontvangen. Als je je e-mailadres invult, let er dan op dat het een actief mailadres is en dat je het correct spelt, anders komen de meldingen niet aan.

Je kunt je e-box ook linken aan Doccle, Mijn Burgerprofiel, Trusto en de apps van Bpost bank en KBC. Daar volstaat om in te loggen en aan te duiden dat je meldingen wilt ontvangen.

LIEVER TOCH OP PAPIER?
Er is een manier om je login op e-box ongedaan te maken en opnieuw papieren documenten aan te vragen. Je kunt dat weer omzetten in CSAM, de toegangspoort tot de overheid. Klik daar op ‘Mijn toestemmingen’ en kies ervoor om je documenten opnieuw op papier te ontvangen. Je kunt ook desactiveren via enkele andere platformen.

Je kunt je documenten van de FOD Financiën ook raadplegen via MyMinfin.

BRON: FOD Beleid en Ondersteuning