Op 7 december 2021 legde de Vlaamse Energieleverancier de boeken neer. Mensen die er klant zijn, hebben sinds die dag geen commerciële leverancier meer voor gas en elektriciteit. Ze vallen in elk geval niet zonder stroom of gas: Fluvius neemt de taak als noodleverancier over.
Ik was klant bij de Vlaamse Energieleverancier. Wat moet ik nu doen?
Je zoekt best zo snel mogelijk een nieuwe leverancier.
Moet ik vast of variabel tarief kiezen?
Moeilijk om in te schatten. Alle contracten zijn sowieso duur op dit moment. Variabele tarieven kunnen dalen als de marktprijs zakt, maar net zo goed mee stijgen met de marktprijs. Vaste tarieven liggen nu vrij hoog, maar stijgen niet verder. Je kan hiervoor kiezen als je tussendoor opvolgt wat de markt doet.
Inschrijven voor de groepsaankoop van de provincie West-Vlaanderen is een slimme keuze. Dat kun je via deze link.
Wat met het sociaal tarief voor gedupeerde klanten?
Hier verandert er niets. Ze blijven energie krijgen aan het sociaal tarief.
Kan ik als Bruggeling terecht in het Energieloket met vragen?
In het energieloket is het op dit ogenblik erg druk. Als het je lukt, vragen we je om zelf een contract af te sluiten bij een nieuwe leverancier met telefonische ondersteuning.
We proberen in het Energieloket zoveel mogelijk extra contactmomenten te voorzien om de meest dringende vragen te behandelen. Omwille van de minimale levering aardgas, de groepsaankoop van de provincie en de aanhoudende energiecrisis kunnen de eerste andere afspraken pas eind december gemaakt worden.
Hoe kan ik het Energieloket bereiken?
Langskomen kan enkel op afspraak via:
Huis van de Bruggeling
Frank van Ackerpromenade 2 – 8000 Brugge
T 050 47 55 13
energieloket@ocmw-brugge.be
Waar vind ik meer uitleg over het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier?
Klik hier voor meer informatie.