SALADES MET KIP

Simpel en lekker.

Een salade kan je zo eenvoudig of zo gevarieerd maken als je zelf wil. Voeg bij voorkeur altijd een eiwitbron toe. Eiwitten komen voor in zowel plantaardige als dierlijke voedingsmiddelen. Dierlijke eiwitbronnen zijn vlees, vis, eieren, melk en melkproducten.  Plantaardige eiwitbronnen zijn peulvruchten, sojaproducten (behalve sojaolie en sojascheuten), noten en graanproducten zoals brood, deegwaren en rijst en in mindere mate aardappelen en groenten.

Een stukje kip is ideaal als eiwitbron.  Bijvoorbeeld kipfilet is heel mager en zorgt toch voor een verzadigd gevoel.

Je kan elk deel van de kip verwerken in een salade. Restjes kip in de koelkast? Verwerk ze in een slaatje.

Wil je warme en koude groenten combineren in een lauwe salade met kip? Probeer eens gegrilde courgette- en aardappelschijfjes, stukjes geroosterde paprika of venkel. Ga aan de slag met jouw favoriete groenten. Tip: begin tijdig aan de bereiding van de koude ingrediënten zodat die voldoende fris geserveerd kunnen worden.

Fruit zorgt voor een frisse smaak. Kip en appelmoes zijn een smakelijk duo. Ook een salade met kip en appel is zalig! Ook aardbeien, kersen, rode bessen, blauwe bessen of braambessen passen perfect in een zomerse salade.

Liefhebbers van kaas kunnen wat geitenkaas of schilfers oude kaas toevoegen.

Wat mayonaise zorgt voor extra smeuïgheid bij een koude salade met kip. Een dressing op basis van magere yoghurt of platte kaas zijn een lijnvriendelijker alternatief. Vinaigrette maak je gezonder door minder olie te gebruiken en aan te lengen met citroen, een beetje water, magere yoghurt, plattekaas… Of ga voor een lekkere groentecoulis: kies een portie groenten naar keuze (bv. paprika, tomaten), voeg eventueel wat verse kruiden toe en mix tot een gladde saus.

Tot slot: werk je salade af met verse kruiden, zaden, pitten, noten… voor een extra smaakboost.

BRON: Lekker van bij ons