Wat zijn dit en hoe werken ze?
De naam verraadt het eigenlijk al. Een influencer beïnvloedt anderen in hun koopgedrag. Het voelt bijna alsof het vrienden zijn, naar wie je luistert en van wie je raad aanneemt. Vaak zijn hun volgers fans geworden. Je hebt ze in allerlei vormen en maten, van micro-influencers tot wereldberoemde popsterren. Vrouwen worden ‘influencer’ genoemd, mannen ‘creator’.
De meerderheid van de influencers zijn ofwel bekendheden, experts in een bepaalde industrie, bloggers en content creators, en micro-influencers (‘normale’ mensen met een relatief klein aantal volgers). Influencers zijn op de meeste social media kanalen te vinden, YouTube en Instagram staan bovenaan. Steeds meer bedrijven zetten influencers in om promotie te maken voor hun kleding, cosmetica of games. Met een Instagram post of YouTube-video hebben ze meer resultaat dan met traditionele reclame.
De volgers van een influencer worden meerdere keren per week met een post over het leven van hem of haar op de hoogte gehouden. Influencers verdienen behoorlijk veel geld, want meestal krijgen ze van een merk een aardig bedrag voor hun enthousiaste post. Uiteraard is dit bedrag gekoppeld aan het bereik van de betreffende influencer.
Influencers gebruiken een hashtag zoals #ad, #sponsored of #pub om aan te tonen dat ze reclame maken. Soms zie je ook een standaardzinnetje “betaald partnership met (merk)”. Influencers mogen producten niet anders voorstellen dan dat ze zijn.
Af en toe neemt een influencer kritiekloos de informatie van de fabrikant over. Op basis van de wettelijke reclameregels heeft de Jury voor Eerlijke Praktijken inzake reclame een aantal aanbevelingen geformuleerd voor commerciële posts van influencers. Zo moet de vermelding van woorden zoals reclame, advertentie, sponsoring op een duidelijk zichtbare plaats gezet worden.