Een fietsbatterij is een belangrijk onderdeel van een elektrische fiets. Enkele tips om hem zo lang mogelijk in optimale conditie te houden.
Een fietsbatterij zorgt ervoor dat je met elektrische ondersteuning kunt fietsen. Zonder fietsbatterij is je e-bike eigenlijk niets anders dan een gewone fiets. Een batterij heeft wel een kortere levensduur dan je fiets zelf.
Het volledig opladen van een fietsbatterij heet een laadcyclus. Iedere batterij heeft een maximaal aantal laadcyclussen. Daarna moet je de batterij vervangen. Het is belangrijk om het aantal laadcyclussen zo klein mogelijk te houden en er tegelijkertijd voor te zorgen dat er geen diepontlading plaatsvindt.
Een diep ontladen batterij kan niet meer opgeladen worden en moet je vervangen. Ook kan de garantie bij een diep ontladen batterij komen te vervallen. Dit kun je nalezen in de garantievoorwaarden van je fietsbatterij. Wordt de accu voor lange tijd niet gebruikt (> maand) dan raden we aan deze in een vorstvrije, droge plek opgeladen opslaan (voorkeur 60%-80% vol)
De levensduur wordt voornamelijk bepaald door het type batterij. De bekendste die gebruikt worden bij elektrische fietsen zijn:
• lithiumbatterijen: deze komen steeds vaker voor en kunnen tot 1000 laadcycli aan, of zelfs meer voor de recentste modellen met lithium/ijzer/fosfaat
• nikkelbatterijen: reken op zo’n 500 laadcycli
• loodbatterijen (van elektrische fietsen van de eerste generatie): kunnen ongeveer 300 laadcycli aan
Let op! Deze levensduur is gebaseerd op schattingen van de fabrikanten en dus louter indicatief. Ze kan variëren naargelang de productiekwaliteit van de batterij. Een lithiumbatterij van slechte kwaliteit kan minder lang meegaan dan een goede nikkelbatterij.
Raadpleeg de handleiding om te weten wat je moet doen als je van plan bent om de batterij gedurende een bepaalde tijd niet te gebruiken. De aanbevelingen hangen af van het type batterij.
Houd de lader hooguit een dag (of nacht) aangesloten en koppel deze daarna los van zowel de accu als van het lichtnet. Fietsaccu’s die voor 90% of 95% geladen zijn slijten namelijk minder snel en gaan dus langer mee dan fietsaccu’s die volledig geladen zijn en blijven. Goed voor het milieu en je budget.
Enkele tips:
Opladen
- Gebruik altijd de oplader en adapter die bij de batterij is geleverd. Die voorkomt te ver opladen en beschermt de batterij tegen beschadigingen door kortsluiting.
- Laat de batterij afkoelen voor je ze oplaadt. En gebruik ze ook niet meteen na het opladen.
- Laad je batterij minsten maandelijks, ook tijdens de wintermaanden.
- Haal altijd de oplader uit de batterij en van het stroomnet na het laden.
- Label je oplader(s). De meeste e-bike opladers lijken veel op elkaar. Zeker als er meerdere mensen in huis een elektrische fiets hebben, is het verstandig de opladers te labelen. Alleen dan weet je zeker dat je de goede oplader bij de juiste accu gebruikt. Het gebruiken van een verkeerde oplader kan schade aan de accu veroorzaken.
Bewaren
- Bewaar de batterij op een koele en droge plaats (liefst tussen 0° en 20°C).
- Vermijd te hoge opwarming en bewaar de batterij niet in de buurt van warmtebronnen.
Reinigen
- Water en elektriciteit zijn geen goede match! Verwijder dus de accu wanneer je jouw fiets poetst.
- Reinig een batterij nooit met een hogedrukreiniger (ook je fiets trouwens best niet).
- De stekkerpolen af en toe schoonmaken met een droge doek en licht invetten volstaat meestal.