GEGRILDE PARIKA’S

Hoe grill je paprika’s en hoe ontvel je ze zonder veel gedoe?

Eerst en vooral. Paprika’s zijn bijzonder rijk aan vitamine C en rode paprika’s bevatten meer vitamine C dan groene paprika’s. Daarnaast zijn paprika’s ook rijk aan voedingsvezels en een goede bron van foliumzuur. Gezondheid.

Met gegrilde paprika’s maak je wraps, sandwiches, salades, pasta’s, en (dip)sauzen extra lekker.

Grillen
In de oven: verwarm de oven op 225 graden of zet de grill op de hoogste stand. Besprenkel je paprika’s met een klein beetje olijfolie en een snuifje zout en leg ze vervolgens in zijn geheel op een vel bakpapier in een bakblik. Zorg ervoor dat je bakblik zo dicht mogelijk bij de grill staat. Laat de paprika’s grillen tot het vel zwart geblakerd is. Draai de paprika’s regelmatig om zodat alle kanten goed kunnen roosteren en haal ze tot slot uit de oven.

Op de barbecue: Stook de barbecue goed hoog. Smeer de paprika’s in met olijfolie, leg ze direct op de hete grill en draai ze elke 2 tot 3 minuten totdat ze aan elke kant zwartgeblakerd zijn. Let op dat je de paprika’s niet zo hevig verbrandt dat het velletje grijs wordt. Dit trekt door in de paprika en is slecht voor de smaak.

Als het vel van de paprika’s zwartgeblakerd is, kan je het gemakkelijk lostrekken. Snijd de bovenkant van de paprika’s en haal de zaadjes eruit. Lukt het niet zo goed om de paprika’s te ontvellen? Doe de warme paprika’s dan even in een plastic zakje of in een afgedekte schaal en laat ze een kwartiertje rusten. Door de condens zal het vel gemakkelijker loskomen.

Leuk weetje: als je een paarse paprika verhit, dan wordt hij groen.