INVLOED VAN RIJHULPSYSTEMEN OP JE AUTOVERZEKERING

Een rijhulpsysteem maakt je auto slimmer en veiliger. Met veiligheidssystemen in je auto daalt de kans op een ongeval. Maakt het je autoverzekering goedkoper? Wij zochten het uit.

Er bestaan heel wat rijhulpsystemen. 

Parkeerhulp
Ingebouwde sensoren assisteren je tijdens het parkeren. Als je te dicht bij een ander voorwerp komt, maakt je auto van zijn oren door middel van een pieptoon. De sensoren zijn voor- en achteraan ingebouwd. Hoe dichter je bij een voorwerp komt, zoals een paaltje, een andere wagen, maar ook een persoon, hoe hoger de pieptoon klinkt. Nooit meer iemand laten uitstappen en met zijn armen laten zwaaien dus.

Heeft je parkeerhulpsysteem een camera, dan kan je op je dashboard je parkeersituatie volgen. Handige hulplijnen geven aan hoe dicht je bij een voorwerp zit zodat je ruim op tijd de rem nog indrukken.

Steeds meer auto’s zijn in staat zichzelf te parkeren. Eng gedacht of ultieme droom? Het is in ieder geval een handig hulpmiddel voor zij die al beginnen vloeken als ze nog maar denken aan parkeermanoeuvres.

Dodehoekassistent
De dodehoekassistent brengt je op de hoogte wanneer er iets zich in de dodehoek van je auto bevindt. Er weerklinkt een waarschuwingssignaal of er gaat een lichtje branden bij potentieel gevaar.

Rijstrookondersteuning
Rijstrookondersteuning geeft een melding als je je rijstrook verlaat of afwijkt van je rijbaan zonder dat je je richtingaanwijzers hebt gebruikt. Sommige systemen grijpen zelf in en passen je rijrichting aan wanneer je afwijkt van je baanvak.

Noodstop- of noodremsysteem
Met een noodstop- of noodremsysteem remt je auto automatisch af zodra hij te dicht in de buurt van een andere auto komt. Als je te laat reageert en ergens tegenaan dreigt te rijden en geen uitwijkmanoeuvre uitvoert, dan wordt een noodrem geactiveerd om de impactsnelheid te verlagen en de gevolgen van het ongeval te beperken.

Vermoeidheidsdetectie of attention assist
Geeuwend achter het stuur? Lange of late ritten zijn gevaarlijker dan we denken. Een paar seconden wegdromen kan soms grote gevolgen hebben. Daarom ontwikkelden verschillende automerken systemen  die vermoeidheid of concentratieverlies detecteren. Dit door je reactiesnelheid te meten, hoe lang je al aan het rijden bent en snelheidswijzigingen bij te houden.

Merkt het systeem dat je vermoeid begint te raken, krijg je een geluidssignaal te horen of krijg je een visuele hint dat het tijd is om een koffiepauze in te lassen.

Adaptieve cruise control
Adaptieve cruise control past automatisch de snelheid van je wagen aan aan die van je voorligger, om zo een veilige afstand te bewaren. Adaptieve cruise control zal rustig afremmen op het ritme van de file. Na een stop moet de bestuurder het systeem meestal weer inschakelen. Omdat adaptieve cruise control bijna altijd wordt geleverd in combinatie met een noodstopsysteem – het maakt immers gebruik van dezelfde (radar-)sensoren – heeft het ook een noodstopfunctie.

Automatisch noodoproep (eCall)
Om de hulpcentrale te verwittigen bij een ernstig ongeval.

Vanaf 2022 moeten alle nieuwe voertuigen in de EU uitgerust zijn met een hele reeks van die veiligheidssystemen. Verzekeraars geven je soms tot 10 procent korting als je auto uitgerust is met één of meerdere rijhulpsystemen. Vergelijk goed de voorwaarden. De erkende rijhulpsystemen zijn voor elke autoverzekeraar anders.