HET CORONAVIRUS EN JOUW GELD

We maakten een overzicht van de meest voorkomende vragen over het coronavirus en de gevolgen voor onze geldzaken.

Zal mijn bank wel blijven functioneren?
De banken zullen in alle omstandigheden hun dienstverlening blijven aanbieden.

Je dagdagelijkse bankzaken kan je dan ook nog steeds doen: facturen betalen, overschrijvingen doen, je saldo checken, … Wel is het aangeraden om deze verrichtingen digitaal te doen.

Is het verstandig om geld af te halen aan een geldautomaat?
De geldautomaten worden regelmatig gereinigd. In de bankkantoren hangen affiches waarop de algemene hygiëneregels staan (niezen of hoesten in de elleboogholte, geen hand of kus geven, neus snuiten in een papieren zakdoekje en onmiddellijk weggooien, …).

Om de verspreiding van het coronavirus te beperken raden we je wel aan om zoveel mogelijk de debetkaart, de bank-app of internetbankieren te gebruiken. Zo vermijd je aanrakingen met cash geld of de bankautomaat.

Kan ik besmet geraken door cash geld aan te raken?
De meningen van specialisten over het risico wat aan contant geld kan kleven verschillen:

Volgens de Europese Central Bank (ECB) “kan het virus enige tijd op een bankbiljet overleven. Hoe lang precies, kunnen we niet aangeven”.

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO adviseert contactloos te betalen, om het risico op besmetting te verkleinen. Het coronavirus kan zich volgens de WHO via bankbiljetten verspreiden. Daarom nemen banken en winkeliers in met name China en Zuid-Korea maatregelen en wordt geld gedesinfecteerd en apart gehouden alvorens het weer in omloop te nemen. Dat doen we (nog) niet in Europa.

Kan ik nu mijn bijdragen voor pensioensparen stopzetten?
Je mag je pensioensparen altijd even on hold zetten. Ook als je maandelijks betalingen doet. Het enige wat je moet doen is dit aan je bank laten weten.

Welke maatregelen treft mijn bank/kredietgever als ik mijn krediet niet meer kan betalen?
De banken zijn bereid om particuliere klanten die het tijdelijk financieel moeilijk krijgen door het coronavirus, kosteloos uitstel te verlenen voor de afbetaling van hun hypothecair krediet. Ze zullen situatie per situatie bekijken. Wie vragen heeft neemt best zo snel mogelijk contact op met zijn bank. Doe dit bij voorkeur via telefoon, e-mail of chat. De meeste banken werken momenteel op afspraak in de voormiddag.

Voor advies en/of begeleiding rond budget en schulden kan je terecht bij een OCMW of een CAW. Op de website eerstehulpbijschulden.be kan je de erkende instellingen voor schuldbemiddeling in jouw buurt terugvinden.

Moet ik op dit moment extra waakzaam zijn voor fraudeurs?
Helaas wel! Fraudeurs maken volop misbruik van uitzonderlijke situaties zoals deze. Ze proberen mensen te misleiden via internet, sms of telefoon om hun bankgegevens en persoonlijke informatie te ontfutselen. Dat noemen we ‘phishing.’ Weet dat jouw bank je nooit via e-mail, sms, pop-up bericht of telefoon zal vragen om vertrouwelijke gegevens door te geven of je bankkaart op te sturen.