Black Friday komt eraan én dat belooft een dag met de ‘allerbeste én echt niet te missen deals’ te worden. Toch?!

Black Friday komt overgewaaid uit de Verenigde Staten.  Deze koopjesdag gaat door de dag na Thanksgiving Day.  Ondanks het feit dat Thanksgiving heel weinig wordt gevierd in België, is Black Friday ook bij ons inmiddels een bekend begrip geworden. Black Friday valt dit jaar op vrijdag 29 november.

Sommige winkels verhogen de prijzen in aanloop naar een kortingsfestijn als Black Friday, om ze dan op die dag weer voor de normale, oude prijs te verkopen als ‘aanbieding’.

‘Nu of nooit’. ‘Tot 50 procent korting’. ‘Sale’. ‘Op = op’. ‘3 halen 2 betalen’. Met dit soort acties lokken winkeliers ons naar de winkel. En geloof het of niet: het werkt. Winkeliers zijn nogal creatief met de adviesprijs. Om te weten hoeveel je echt bespaart, moet je de originele verkoopprijs kennen. Wat winkeliers slim doen, is dat zij de adviesprijs van de fabrikant weergeven als oorspronkelijke verkoopprijs. Echter, die adviesprijs ligt vaak veel hoger dan de werkelijke prijs die winkels hanteren.

Na Black Friday is er weer een ‘koopjesdag’. De kortingen die vrijdag worden geboden gelden zaterdag en zondag ook nog vaak. Het is een illusie dat je alleen koopjes scoort op Black Friday. En al die acties zijn sowieso niet eenmalig of uniek. De kans is groot dat die korting vorig weekend ook al gold of dat je die in januari weer tegenkomt.

Om te weten of je een goede deal sluit, verwijzen we je graag door naar ons artikel omtrent (mis)leidende reclame van 29 juni 2018. Daar vertelden we meer over een simpel trucje waarmee je (online) aanbiedingen kan vergelijken met de prijs van enkele dagen eerder.

Een ding staat vast. Echte koopjes of niet, vrijdag wordt er opnieuw voor een recordbedrag gekocht.