Cosmetica, vermageringspillen, babyspullen,…in enkele muisklikken heb je ze te pakken. Laat je niet beetnemen door gewiekste verkopers met misleidende handelspraktijken.

Je ontvangt een gratis staal. Enkel de verzendkosten zijn voor jouw rekening. Daar wringt het schoentje, hiervoor vraagt de verkoper jouw kredietkaartgegevens.

Je ontvangt het beloofde proefpakket. Vaak ontvang je daarna nog ongewenste zendingen, dit tegen betaling. Sommige websites vermelden in kleine lettertjes dat het gratis staal of proefexemplaar gevolgd wordt door andere producten … maar dan betalend. Andere websites vermelden helemaal niets. In beide gevallen betreft het onwettige praktijken. Je stemt immers nooit expliciet in met de aankoop van betalende producten. Soms kan het zelfs om gedwongen verkoop gaan.

Check vooraf eerst:
•Wie is de verkoper? 
•Waar is de verkoper gevestigd? Ga er niet van uit dat de verkoper gevestigd is in het land vermeld in zijn url. Hou er rekening mee dat handelaars die buiten de EU gevestigd zijn zelden onderworpen zijn aan de Europese consumentenwetgeving.
•Welke zijn de algemene voorwaarden? (herroepingsrecht, het annulerings- en terugzendbeleid,…).
•Welke verbintenis ga je aan? Gaat het om een gratis staal of proefexemplaar of gaat het om een overeenkomst waarbij je ook vervolgzendingen ontvangt?

Toch slachtoffer?
•Dien onmiddellijk (zeker binnen de 14 dagen na de levering) schriftelijk een klacht in bij de verkoper om de aankoop te betwisten en te annuleren. Vraag om een terugbetaling van de onterecht geïnde bedragen. Bewaar een kopie van alle correspondentie.
•Weiger eventuele nieuwe pakketten die de verkoper je toestuurt.
•Gaf je jouw kredietkaartgegevens door? Blokkeer de kaart zodat geen nieuwe bedragen geïnd kunnen worden. Teken ook bezwaar aan bij de kredietkaartuitgever en probeer zo de onterecht geïnde bedragen terug te krijgen.
•Kreeg je een factuur? Betaal deze niet en betwist ze schriftelijk.
•Ontving je een minnelijke invordering van een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder? Betwist die dan schriftelijk. Het incassobureau of de deurwaarder mag je niet verder lastigvallen na ontvangst van jouw schriftelijke gemotiveerde betwisting.