We zetten onze tanden in deze gezondheidshype. Zijn de geclaimde gezondheidseffecten van superfoods voldoende wetenschappelijk onderbouwd?

Dagelijks zien we talloze (pseudo)wetenschappelijke gezondheidshypes passeren. Ook superfoods, supervoeding en supervoedsel. Wij nemen het alvast allemaal met een flinke korrel zout. Misschien is dit wel een slecht gekozen uitdrukking. Al jaren krijgen we te horen dat zout slecht is voor het hart. Het motto luidt ‘Hoe minder zout, hoe beter’. Nieuw onderzoek stelt nu dat ook te weinig zout slecht is voor het hart. Tja..

Terug naar de superfoods. Chiazaad, goji-bessen en quinoa zijn enkele voorbeelden. Het klinkt toch super? Lekker en gezond. Wie heeft trouwens het begrip superfoods uitgevonden? Volgens de EU bestaat er geen wondervoeding en is het een slechte zaak om deze producten wel zo aan te prijzen. We schrappen het woord uit ons kookboek. Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingsstoffen leveren die het lichaam nodig heeft.

Aan superfoods worden positieve eigenschappen toegeschreven. Ze zouden het libido verhogen, hart- en vaatziekten voorkomen, helpen met afvallen of depressies en huidveroudering voorkomen of verminderen.

Omdat de positieve effecten van superfoods op de gezondheid nog niet voldoende bewezen zijn, is er in België nog geen officieel gezondheidsadvies voor superfoods. Laat je dus niets wijsmaken. Evenwichtig eten en altijd de voedingsdriehoek in je achterhoofd houden: dat is en blijft de boodschap.

Superfoods bestaan niet. Een supervoedingspatroon bestaat wel. Varieer dus met groenten en fruit. Alleen dan krijg je genoeg vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen. Super toch?