‘Koop dit toestel en krijg 100 euro terug!’ Je ziet het vaak in de winkel staan. Fabrikanten proberen ons met cashback-acties over de streep te trekken. Hoe zitten deze acties in elkaar? En zijn ze ook interessant en betrouwbaar?
Met cashback-acties proberen bedrijven ons te verleiden. Wie hun product of dienst afneemt, kan onder voorwaarden een deel van de betaling of zelfs het volledige aankoopbedrag terugkrijgen.
Slim gezien om ons na aankoop cash geld te beloven. het voelt als een cadeau, ook al hebben we het bedrag zelf voorgeschoten.
Cashback-acties zijn interessant voor de fabrikant én onszelf. Akkoord, je dient er een kleine inspanning voor te leveren. Documenten verzamelen, een postzegel kopen voor de verzending én geduldig wachten op je geld. Geduld is een mooie deugd.
Cashback-acties leveren fabrikanten waardevolle data op. Ze ontvangen allerlei persoonlijke gegevens, zoals de geboortedatum en het geslacht, en krijgen hiermee beter inzicht in hun klantengroep.
Het is belangrijk om vooraf de prijzen goed te vergelijken. 100 euro terugkrijgen bij aankoop van een tv van 500 euro klinkt als een goede deal, maar als diezelfde tv elders wordt aangeboden voor 400 euro, is dat natuurlijk geen koopje.
Net als bij andere kortingsacties geldt dat je alleen echt voordeel hebt als je toch al van plan was om dat product te kopen; behalve als je het volledige aankoopbedrag terugkrijgt. Laat je je verleiden tot de aankoop van een luxeproduct dat je anders nooit aangeschaft zou hebben, dan ben je alsnog duur uit.
Lees ook voor de aankoop de voorwaarden goed door, om teleurstelling te voorkomen. Zo behouden fabrikanten zich soms het recht voor om bij grote belangstelling een actie eerder te beëindigen. Ook kan de terugbetalingstermijn behoorlijk uiteenlopen: sommige fabrikanten beloven al binnen enkele werkdagen het bedrag terug te storten; bij andere kan het wel acht weken duren.
Zorg er ook voor dat je aan alle voorwaarden voldoet om voor de cashback in aanmerking te komen en alle benodigde gegevens op tijd opstuurt.
Soms kan een fabrikant ook om aanvullend bewijs vragen, zoals de streepjescode. Bewaar daarom de verpakking en de kassabon tot het geld op je rekening staat.
Je haalt dus bijna altijd voordeel uit een cashback-actie.