Extra kosten bij het veranderen van elektriciteitsleverancier zijn verleden tijd. Of toch niet? Wij zochten het uit. 

Energieleveranciers mogen sinds midden vorig jaar een jaarkost doorrekenen als klanten overstappen naar een andere leverancier. Een soort abonnementskost / jaarlijkse vergoeding bovenop de ‘echte’ elektriciteitskosten.

Deze jaarkost werd vorig jaar opgenomen in het consumentenakkoord tussen de bevoegde minister van consumentenzaken Kris Peeters en de energiebedrijven. Essent, Luminus, Mega en Octa Plus rekenen deze jaarkost door aan hun klanten. Het gaat om bedragen van 10 tot 70 euro.

Volgens de ombudsman van energie is deze jaarkost in strijd met de wet. Consumenten moeten volledig kosteloos kunnen overstappen. De ombudsman stapt daarom naar de rechter tegen de afspraken die minister  Kris Peeters heeft gemaakt met de energiesector.

“Wij blijven er bij als ombudsdienst dat je geen afspraken kan maken in een consumentenakkoord die ingaan tegen de wet. Daarom dat wij via onze grote broer, de overkoepelende consumentenombudsdienst, nu een class action starten tegen deze marktpraktijk. Op deze manier stappen we dus collectief naar de rechter.”

Ombudsman energie Eric Houtman

Volgens de ombudsman zijn door deze praktijk ongeveer 40.000 klanten benadeeld. Rekening houdende met bedragen die variëren tussen 10 en 70 euro zou dit een totale compensatie kunnen betekenen van meer dan 1 miljoen euro.

Benadeelde klanten hoeven op dit moment niks te ondernemen. Als de rechter de ontvankelijkheid van de klacht aanvaardt zullen de benadeelde consumenten automatisch vergoed worden, tenzij de rechter daar anders over beslist.

Het is de eerste keer dat de consumentenombudsdienst een dergelijke class action opstart .