Misleidende verkoop aan de telefoon. In 2017 goed voor 20 % van alle klachten die het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontving. FOD Economie, Contactcentres.be en de ‘Bel-Me-Niet-Meer’-lijst organiseren daarom samen een preventiecampagne.

Misleidende verkoop aan de telefoon is uiteraard niet toegelaten. Een website met informatie en een grijze lijst van betrokken bedrijven wil consumenten beter wapenen tegen malafide televerkopers.

Een snel sprekende televerkoper overrompelt een consument met een zeer aantrekkelijk aanbod voor kortingsbonnen op onlineaankopen, reischeques, stalen van schoonheidsproducten of proefexemplaren van puzzelboekjes of magazines, …. Hij goochelt met woorden als ‘gratis’ maar stelt zichzelf amper voor, geeft weinig details over het aanbod. De consument denkt dat hij instemt met het ontvangen van meer informatie per e-mail … maar hij krijgt een gepeperde factuur voorgeschoteld.

Betaalt hij niet meteen, dan volgt een ‘uitnodiging tot minnelijke vordering’ van een agressief incassobureau. Of nog erger, soms is het bedrag al van de bankrekening geïnd met een domiciliëring waarvoor de consument nooit toestemming gaf.

Vaak zijn deze incassobureaus gevestigd in Nederland en niet bevoegd om in België op te treden. Hun betalingsaanmaningen zijn dan ook niet geldig. Toch treden zij zeer agressief en bedreigend op.

www.oplichtersaandelijn.be verduidelijkt wat consumenten kunnen ondernemen tegen malafide televerkopers en incassobureaus en hoe zij onterechte debiteringen kunnen betwisten.