Geen thriller, autobiografie of roman voor mij. Na enkele bladzijden komt Klaas Vaak aankloppen. Verse koffie en een stapel reclamedrukwerk houden me wel wakker. Wekelijks zonder ik mij af aan onze keukentafel. Een rijkgevulde koekendoos staat binnen handbereik. Af en toe grabbelen mijn huisgenoten mee, de reclamefolders laten ze links liggen.

Ik aanschouw ondertussen het heerlijk blinkende fruit.  Mijn favoriete vitaminebom? Aardbeien: 365 dagen per jaar beschikbaar. Glanzend rood, gaaf en sappig. Ze doen me watertanden naar het fruitige Haspengouw. Binnenkort verandert deze regio in één sprookjesachtige bloesemzee. Een adembenemend mooi natuurfenomeen. 

Ik grasduin verder in de stapel folders. De doe-het-zelf winkel trekt plots mijn aandacht. De grote rode letters zijn in hun opzet geslaagd. Ik sta op het punt om een unieke kans te missen. Een “cleaningBOX” met draadloze steelstofzuiger.  Mijn hartslag versnelt. Men gooit er nog een stevige opbergdoos boordevol verrassingen, kortingsbonnen, een “kras en win”-biljet, een gratis autostofzuiger ter waarde van € 59,95 en handige tools bovenop. Ik probeer deze waslijst aan voordelen te bevatten. Het aanbod dringt nu echt helemaal door. 57 procent korting. Ik reken het even na om drukfouten uit te sluiten. Je weet maar nooit. De kleine lettertjes achteraan de folder zijn hier duidelijk over. € 79,95 in plaats van € 185,99.  De rekening klopt. Toch te mooi om waar te zijn?  Deze winkel stevent volgens mij recht af op een faillissement. 

Bij mijn budgetbewuste buren prijkt een “reclame neen – kranten neen”-sticker op de brievenbus. Ongeadresseerd reclamedrukwerk komt er bij hen niet in. Daarom vertelde ik hen enthousiast over de “cleaningBOX”. Beter een goede buur dan een verre vriend denk ik dan. De buren kwamen net thuis. Ze droegen een zware doos met z’n tweeën hun woning binnen. Het nieuws komt hard binnen. Het laatste exemplaar uit de doe-het-zelf winkel. Weeral een unieke kans verkeken.