Zes pagina’s aandacht voor de prijzenoorlog van de Belgische supermarkten. Inclusief prijsvergelijkingen tussen de grote spelers en hun kleine broertjes. We lazen het in NU, de weekendbijlage van Het Nieuwsblad van zaterdag 3 maart. We serveren hieronder een hapklare samenvatting.

1957: Delhaize opent de eerste supermarkt van België in Elsene

In ons land was het Eugène Flageyplein in Elsene uitverkoren als locatie voor de eerste supermarkt in Europa met volledige zelfbediening. Onder massale persbelangstelling gingen in december 1957 de deuren voor de eerste keer open. De winkel lag langs een tramroute en beschikte over parkeerruimte.  

400 vierkante meter verkoopruimte, volledige zelfbediening, veel licht, winkelkarretjes, voorverpakt vlees, verse producten, de lopende band, kassa en kassiersters. De klanten wisten niet waar eerst gekeken. Bekijk hier een kort filmpje over de feestelijke opening.

Afbeeldingsresultaat voor eerste supermarkten belgie

2018: het rapport van studiebureau Nielsen

Elk jaar publiceert onderzoeksbureau Nielsen een rapport. Ook eind 2017 brachten ze opnieuw de Belgische foodretailmarkt in kaart. De grootste spelers op de Belgische markt zijn Groep Colruyt met 26,6% marktaandeel, gevolgd door Groep Carrefour en Groep Delhaize, elk met  18,6% marktaandeel.

Kleine broertjes zijn Aldi  en Lidl met 11% en 7% marktaandeel.

Marktaandeel in 2016

Supermarkten

Bron: Gondola – The Retail Academy (cijfers 2016)

De laagste prijzen

De supermarkten voeren een prijzenslag in de hoop de meeste klanten over de vloer te krijgen. Colruyt beweert altijd dat ze de goedkoopste is. Dat blijkt de steekproef van Het Nieuwsblad te bevestigen. Bij de prijsvergelijkingen van consumentenorganisatie Test-Aankoop zien we hetzelfde verhaal. 

Natuurlijk kunnen we geen appels met peren vergelijken. Aldi en Lidl verkopen hoofdzakelijk eigen merken met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. De grote spelers verkopen naast A-merken ook huismerken en witte producten. Niet iedereen koopt vlees, brood, groenten en fruit in de supermarkt. Daarnaast vergelijken we supermarkten niet enkel en alleen op basis van de prijs. Ook de ligging, openingsuren, het aanbod, de kwaliteit van de producten en de klantvriendelijkheid van het personeel vinden we belangrijk.

Opvallend

Een supermarkt verdient per winkelkarretje dat aan de kassa passeert gemiddeld zo’n € 2,00. De personeelskosten en de winkelinrichting maken hier het verschil. Zo’n 75% van de verkoopprijs is voor de leverancier.

Blijft de vraag hoe we in de toekomst boodschappen zullen doen. Kassaloze winkels, versproducten geleverd in onze – tot koelkast omgebouwde – brievenbus, of meer en meer afhaalpunten? We zijn benieuwd.